Könyv adatlap

Teljesítményértékelés pedagógusok és vezetők munkájának értékelése

Kiadói kód:
MK-4167-8
Szerző(k):
Barlai Róbertné
Megjelenés:
2007
Nyelv:
magyar
Oldal:
148

A demográfiai folyamatok elkerülhetetlen hatása, az országos pedagógiai mérések eredményeinek nyilvánosságra hozása, az alulteljesítő iskolák nevesítése következtében nagymértékben nő a verseny az iskolák között. A már elindított tanulói teljesítménymérés kiterjesztése minden tanulóra, az adatok országos indikátorrendszerben való kezelése, és ezek alapján az alacsony teljesítményű iskolák kiszűrése arra ösztönzi az iskolákat, hogy belül, a pedagógusok munkájában keressék a minőségjavulás lehetőségét.
Az iskolák mindig is próbálkoztak, próbálkoznak a pedagógusok munkájának, teljesítményének megállapításával, de legtöbbször csupán óralátogatási szempontsorokig, a pedagógus tanításon kívül vállalt feladatainak felsorolásáig jutnak el. Sokszor az iskolai rangsor az iskolai vezetés szubjektív megítélésének eredményeként áll elő. Egy-egy ilyen megítélés általában rontja a tantestületi klímát, a negatív érzések felerősödéséhez vezet.
A szerző iskolavezetőként eltöltött húsz éve alatt sokféle teljesítményértékelési módszert próbált ki a pedagógusok és a vezetők munkájának értékelésére. Később e gyakorlati tapasztalatok alapján fejlesztette ki a könyvben ismertetett és a tapasztalatok szerint a tantestületek számára is elfogadható és jól működő értékelési rendszerét. Ez a rendszer alkalmas arra, hogy egyes tanárok, kisebb tanári közösségek, teljes tantestületek munkáját mérje és értékelje, s ezzel objektív támpontokat adjon a vezető vagy fenntartói döntésekhez.

Egy iskola az ott dolgozók munkája által lesz sikeres. Ehhez a sikeres működéshez kínál komoly segítséget ez a könyv.

A kiadvány fő témakörei: A teljesítményértékelés fogalma, lehetséges alapvető céljai, a fejlesztő és a megítélő értékelés különbségei; A teljesítményértékelés környezete; A teljesítmény és a motiváció összefüggései; A teljesítményértékelés célja, a célok összefüggése a szervezetiértékekkel, a pedagógiai, illetve nevelési programmal; A pedagógus munkakör jogszabályi meghatározottsága, a munkaköri leírás szerepe a teljesítményértékelésben; A pedagógusmunka értékelésének jelenlegi gyakorlata; A pedagógusmunka végzésének minőségi meghatározói, lehetséges jellemzői, teljesítménykritériumok; Kompetencia és teljesítmény; Teljesítményértékelési módszerek; A módszerek alkalmazása, az értékelés lefolytatása, visszacsatolás; A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer elemei, kiépítésének folyamata, helye az intézményi minőségirányítási programban; A teljesítményértékelés szervezeti keretei: az értékelő csoport megalakítása, felkészítése a feladatra; A nevelőtestület (azérintettek) bevonása, önértékelés, önmegvalósítás; A fejlesztési célú teljesítményértékelést támogató motivációs rendszer; A vezetés munkájának teljesítményértékelése; A rendszer fenntarthatósága, minőségbiztosítása. A teljesítmény-menedzsment egyes kérdései a működtetéssel kapcsolatban