Könyv adatlap

Az analógiás gondolkodás fejlesztése

Kiadói kód:
MK-4010-8
Szerző(k):
Nagy Lászlóné
Megjelenés:
2006
Nyelv:
magyar
Oldal:
264

A gondolkodás fejlesztése a megismerés, az értelmes tanulás és az elsajátított ismeretek hasznosíthatóságának fontos kritériuma. Bár a tantervi követelményekben régóta szerepelnek a gondolkodás fejlesztésére utaló elvárások a tantárgyak tanításában, az iskolák napi tanítási gyakorlata terén mégis kevés változás történt. A modernizációs törekvések megvalósulását segíthetik azok a programok, amelyek - a tanulók tantárgyi tartalmon végzett tevékenységeire építve - a megtanítandó tartalmat a fejlesztendő képességekkel egységben kezelik. E kötet a gondolkodás magasabb szervezettségű formáinak alapját képező analógiás gondolkodás fejlesztésére fókuszál. Az analógiák és az analógiás gondolkodás kognitív pszichológiai és pedagógiai szempontú leírása után egy olyan fejlesztő programot mutat be, amely e gondolkodás összetevőinek biológia tantárgyi tartalmon keresztül történő fejlesztését, a biológiai fogalmak megértésen alapuló elsajátítását tűzte ki célul. A fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata igazolta, hogy a 13-14 éves tanulók analógiás gondolkodása és biológiatudása normál osztálytermi környezetben fejleszthető, bár a beavatkozással előidézhető fejlődés mértékét több tényező (pl. a tanulók neme, előzetes tudása) is befolyásolja.

A kiadvány fő témakörei: A gondolkodási képességek fejlesztésére irányuló kutatások tapasztalatai, Az analógiás gondolkodás fejlesztésének elméleti alapjai; Analógiák a gondolkodásban; Analógiák a biológia tudományában és tanításában; Az analógiás gondolkodás fejlesztésére szolgáló program; A fejlesztő program eredményei; A fejlődést befolyásoló tényezők, összefüggés-vizsgálatok