Könyv adatlap

Bevezetés a neveléstörténeti kutatások módszertanába

Kiadói kód:
MK-1320901
Szerző(k):
Kéri Katalin
Megjelenés:
2001
Nyelv:
magyar
Oldal:
120

A Kutatás-módszertani kiskönyvtár című sorozatnak ez a kötete régi adósságot törleszt, mivel eddig nem volt olyan magyar nyelvű kézikönyv, mely az érdeklődőt eligazította volna a neveléstörténeti kutatások módszertani kérdéseiben. A szerző közérthető megfogalmazásban mutatja be a szinkrón és diakrón megközelítés lehetőségeit, példákkal illusztrálja a neveléstörténeti kutatások egyes szakaszait, áttekintést ad korunk új módszereiről és témáiról, valamint a legújabb nyomtatott és elektronikus publikációkról. A kötet hasznos segítséget nyújt a pedagógia és tanár szakos hallgatóknak szakdolgozatuk elkészítéséhez, meríthetnek belőle a doktori képzésben részt vevők és mások is, akik történeti-neveléstörténeti kutatásokkal foglalkoznak.

A történelem hasznáról vallott legrégebbi (és ma is élő) véleményekhez hasonlóan sokan a neveléstörténet megismerésének hasznát is elsősorban abban látják, hogy példákat nyújt, történeti tények és jelenségek, összefüggések és folyamatok ismeretére tanít, amelyek segítségével a jelenkori nevelés érthetővé válik. A neveléstörténet haszna egyrészt tehát az, hogy feltárja a pedagógiai múlt jelenlétét és működését a jelen nevelési valóságában. Emellett megvilágítja és megmagyarázza a jelenlegi nevelési valóságot, leírja azokat a képzeteket, amelyek ennek az alapját adják, mert a jövő tervezéséhez szükséges a történeti gyökerek ismerete. Lehetőséget nyújt ahhoz, hogy a nevelés elmélete és gyakorlata megszabaduljon a múlt hibáitól. Megalapozza a pedagógia tudományát. A neveléstörténet szélesebb körű vizsgálata továbbá hozzásegít ahhoz, hogy - megismerjük más tudományok kutatási módszereit és eredményeit; - rálátásunk nyíljon más országok (kontinensek) kultúrtörténetére, és ezen összehasonlító vizsgálódások hozzájárulnak mások értékeinek megismeréséhez és elfogadásához; - a magyar neveléstörténet tanulmányozásával erősödhet magyarságtudatunk és hazánk sorsa iránt érzett elkötelezettségünk és felelősségünk; - rendszerszemléletet tanulhatunk, hiszen a neveléstörténeti jelenségek, események, tények önmagukban nem értelmezhetők, csakis tágabb kontextusba helyezve, az összefüggések, struktúrák feltárásával és elemzésével; - pedagógiai szemléletünk, elméleti és gyakorlati munkánk kiteljesedhet.

A kiadvány fő témakörei: Mi a neveléstörténet? Neveléstörténeti kutatások