Könyv adatlap

PISA-vizsgálat 2000

Kiadói kód:
MK-2929-5
Szerző(k):
Polyókáné Csenki Erika
Megjelenés:
2003
Nyelv:
magyar
Oldal:
336

A szakmai és politikai körökben sokszor idézett PISA 2000 vizsgálat részletes eredményei kötet formájában először kerülnek az itthoni nyilvánosság elé, azoknak a tollából, akik a felmérést és a tesztfeladatok magyar nyelvű adaptációját végezték. A hazai és nemzetközi tudásszintmérő vizsgálatok terén közel három évtizedes tapasztalattal rendelkező Értékelési Központ munkatársainak az Oktatási Minisztérium megbízásából és támogatásával végzett felmérése három alapvető oktatáspolitikai tanulsággal szolgált.Az egyik az, hogy a magyar tanulók alkalmazásképes tudása mindhárom vizsgálati területen a nemzetközi átlag alatt van; a másik, hogy számottevően nagyok a teljesítménybeli különbségek a gimnáziumokba, a szakközépiskolákba, és a szakmunkásképzőkbe járó 15 éves diákok között. A harmadik tanulság pedig az, hogy nemzetközi összehasonlításban kiemelkedő mértékűek a tanulók és az iskolák esetében is a szocioökonómiai tényezők mentén tapasztalható különbségek.Minthogy a kötet a tesztfeladatok mintakollekcióját is tartalmazza, az olvasó nemcsak azt tudhatja meg részletesen, hogy a 15 évesek mennyire képesek alkalmazni az iskolában tanultakat, hanem azt is, hogy milyenek voltak azok az újszerű feladatok, melyekkel a diákok olvasási-szövegértési képességeit, matematikai és természettudományi tudását mérték fel a 32 OECD-országban.A legkorszerűbb kutatásmetodikai megoldásokat érvényesítő elemzések biztos kiindulási alapot adhatnak ahhoz, hogy az oktatás minőségének javításában érdekeltek és érintettek oktatásirányítók, az oktatásfejlesztők, iskolaigazgatók, pedagógusok és szülők kezdeményezhessék a működési problémák feltárását és megoldását szakmai és civil oldalról egyaránt.

A kiadvány fő témakörei: A PISA 2000 vizsgálatról; A vizsgált tudásterületek; A 15 éves diákok tudása a PISA-vizsgálat szerint; A PISA-vizsgálat eredményei a háttérváltozók tükrében; Függelék