A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei
Már az a tény, hogy a pedagógusok alkotják az értelmiség legszélesebb rétegét, önmagában is indokolja, hogy gondolkodásuk kutatásával egy önálló kötet foglalkozzon. A külföldön már eredményesen alkalmazott új módszerek bemutatása, mely a szerző egyik célja, nagymértékben segítheti a hazai pedagóguskutatások színvonalának emelkedését. A „hangosan gondolkodás”, a „támogatott felidézés és a narratív módszerek”; a „fogalmi térkép”, „szereprepertoár-rács” és a „metaforakutatás” ma már mindazon területek vizsgálatának metodológiai eszköztárába beletartozik, amelyekben a gyakorlati tevékenység és az elméleti gondolkodás egymást átszőve jelenik meg. E módszerek lehetőséget nyújtanak a megfigyelt tevékenység mögötti nézetek, vélemények feltárására, valamint a gyakorlati cselekvéssel fennálló kapcsolataik elemzésére. A módszertani újdonságok mellett a pedagóguskutatás történetéről, a kutatási fókuszok változásairól is áttekintést kaphatunk a kötetből.