Könyv adatlap

Metakogníció a tudásra vonatkozó tudás pedagógiája

Kiadói kód:
MK-4227-5
Szerző(k):
Csíkos Csaba
Megjelenés:
2007
Nyelv:
magyar
Oldal:
188

A kognícióra vonatkozó kogníció általános jelenségvilágának kutatása nyilvánvaló pedagógiai relevanciával bír, hiszen az emberi gondolkodás kutatásának egyik érdekes és fontos tárgyát jelentik a saját gondolkodásunk tervezését, nyomon követését és ellenőrzését megvalósító folyamatok. A könyv a metakogníció általános, filozófiai gyökerű értelmezésétől a pszichológiai modelleken keresztül a neveléstudomány két fontos területén, a matematikai gondolkodás és az olvasás kutatásának bemutatásáig a témakör szakirodalmának szintézisét igyekszik megvalósítani. A szakirodalmi áttekintés egyik fontos tanulsága, hogy már alsó tagozatos korban működnek és fejleszthetők a matematika és az olvasás területén azok a stratégiai folyamatok, amelyek feladata az automatizálódott készségek működésének tervezése, nyomon követése és ellenőrzése. A könyv emellett bemutat egy 4. osztályos tanulók körében végzett, hazai fejlesztő kísérletet, amely a metakognícióra alapozott gondolkodásfejlesztés eredményességének egyik úttörő, empirikus kutatása.

A kötet a Tanítás és tanulás sorozat része. (szerk. Csapó Benő)

A kiadvány fő témakörei: A metakogníció fogalma, Pszichológiai értelmezések, Az ezredforduló interdiszciplináris törekvései a tudatosság és a metakogníció értelmezésében; A metakogníció értékelésének és fejlődésének problémái; Az iskolai fejlesztés keretei; Matematika és metakogníció; Olvasás és metakogníció; Egy metakognícióra alapozott fejlesztő kísérlet az általános iskola 4. osztályában